„Uszczuplona” podstawa programowa – zmiany w maturze 2025
Aktualności / Materiały do nauki chemii - Wiedza i rozwój

„Uszczuplona” podstawa programowa – zmiany w maturze 2025

Co się zmieni w maturze w roku 2025?

Matura z chemii w roku 2025 będzie miała kilka istotnych zmian w porównaniu do roku 2024, które są wynikiem reformy edukacji i nowej podstawy programowej.

Od roku szkolnego 2024/2025 na maturze z chemii obowiązywać Was będzie nowa, „uszczuplona” podstawa programowa, która została przedstawiona w załączniku 1. rozporządzenia Ministra Edukacji z 28 czerwca 2024 r.

CKE nie przewiduje istotnych zmian względem formatu arkusza na maturze w roku 2025, porównując go do poprzednich lat „z wyjątkiem ograniczenia zakresu merytorycznego do wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej z 2024 r.”.

Uczniowie przystępujący do egzaminu maturalnego z chemii w roku 2025 zgodnie z formułą 2023, niezależnie czy piszą egzamin pierwszy raz czy po raz kolejny, napiszą go zgodnie z nową podstawą programową. Nie obowiązują już wymagania egzaminacyjne!

Czego nie będzie już obejmować nowa podstawa programowa?

Od roku 2025 matura z chemii będzie opierać się na nowej podstawie programowej, która wprowadza pewne zmiany w zakresie materiału. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej usunięto z podstawy programowej, a tym samym nie pojawią się na egzaminie maturalnym z chemii w zakresie rozszerzonym w 2025 roku (bez informacji wstępnej do zadania), następujące zagadnienia:

– obliczenia związane ze znajomością czasu połowicznego rozpadu,

– różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin,

– podział układów na otwarty, zamknięty i izolowany,

– reakcje metali ze stężonym kwasem siarkowym(VI),

– prawo Hessa,

– elektroliza,

– katalityczne uwodornienie węglowodorów aromatycznych,

– trimeryzacja etynu,

– zagadnienia związane z właściwościami mocznika,

– hydroliza amidów,

– właściwości redukujące kwasu metanowego,

– proces utwardzania ciekłych tłuszczy,

– powiązanie twardości wody z mechanizmem usuwania brudu,

– reakcja aniliny z wodą bromową,

– hydrolizę polisacharydów,

– tworzenie nazw systematycznych związków chemicznych o podanym wzorze strukturalnym czy też półstrukturalnym/grupowym w którym znajduje 9 lub więcej atomów węgla (dotyczy to: węglowodorów, jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów w tym fluorowcopochodnych, alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych, estrów), albo tworzenie wzorów na podstawie nazw węglowodorów o 9 lub więcej atomach węgla w cząsteczce.

Dodatkowo w nowej podstawie programowej czasownik operacyjny „opisuje” został zastąpiony przez „wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje”. Ministerstwo Edukacji Narodowej wskazuje, iż nacisk w trakcie nauki chemii w III etapie edukacyjnym, na poziomie rozszerzonym, należy kłaść na zdobywanie umiejętności wyszukiwania i odpowiedniej analizy informacji tekstowych.

Absolwentów, którzy przystępują do egzaminu maturalnego w roku 2025 z chemii rozszerzonej w formule 2015, obowiązuje podstawa programowa z roku 2012 (link: Podstawa programowa – CKE).